Posted in Grade 3

HINDI G-3

Lesson – 2

(Write following notes on new page of the notebook)

हिंदी वर्णमाला I

स्वर:

अ   आ   इ    ई    उ    ऊ   ऋ

ए    ऐ    ओ   औ   अं   अ:

व्यंजन:-

क   ख   ग    घ    ङ

च    छ   ज   झ   ञ

ट    ठ    ड    ढ    ण   ड़    ढ़

त    थ    द    ध    न

प    फ   ब    भ   म

य    र    ल   व

श   ष    स   ह

क्ष   त्र    ज्ञ   श्र

 

(Write following notes on new page of the notebook)

 

दो, तिन और चार अक्षर वाले शब्दोंसे वाक्य बनायें (Make sentence using 2, 3 and 4 letter words.)

  • घर(Home):- अब घर चल I (Let’s go home.)
  • रथ(Chariot):- रथ पर चढ़ I (Ride on Chariot.)

 

  • कलश(water pot):- अमन, कलश पकड़ I (Aman, catch the water pot.)
  • भड़क(Angry):- अकबर, भड़क मत I (Akbar, don’t be angry.)

 

  • झटपट(Fast):- असलम, झटपट घर चल I (Asalam, let’s go home fast.)
  • अचरज(wonder):- अभय, अचरज मत कर I (Abhay, don’t wonder.)

Lesson – 3 मात्रा परिचय – ‘आ’ की मात्रा(T)

(Write following notes on new page of the notebook)

 

  • क + T = का
  • ट + T = टा
  • प + T = पा

अक्षरोंको जोड़कर शब्द बनायें (Join the letters and make words.)

  • क + T + र = कार (car)
  • ग + T + य = गाय (Cow)
  • ग + म + ल + T = गमला (Flower pot)
  • न + T + क = नाक (Nose)

शब्दोंमेंसे अक्षर और मात्रा अलग कीजिये (Separate the letters from the words.)

  • राजा(King) = र + T + ज + T
  • मकान(House) = म + क + T + न
  • टमाटर(Tomato) = ट + म + T + ट + र
  • पाठशाला(School) = प + T + ठ + श + T + ल + T

निचे दिए गए शब्द से वाक्य बनाइयेI (Frame sentence for following words.)

  • माला(Necklace) :- राधा माला पहन कर आI (Radha wear the necklace and come)
  • गाजर(Carrot) :- राजा गाजर खाI (Raja eat the carrot)
  • तबला(Musical instrument) :- रमा तबला बजाI (Rama play the instrument)
  • टमाटर(Tomato) :- अनवर लाल – लाल टमाटर लाI (Anwar bring red-red Tomato)

ACTIVITY

गाजर और कार का चित्र बनाकर रंग भरिए और नाम हिंदी में लिखिए I

Draw and color the pictures of carrot and car, write their names in Hindi.


Lesson – 4– ‘’ की मात्रा(T)

(Write following notes on new page of the notebook)

इ – ि की मात्रा:-

  • क + ि = कि
  • च + ि = चि
  • प + ि = पि

अक्षरोंको जोड़कर शब्द बनायें (Join the letters and make words.)

  • द + ि + न = दिन (day)
  • ह + ि + र + न = हिरन (deer)
  • च + ि + ड़ + ि + य + आ = चिड़िया(sparrow)
  • क + ि + त + T + ब = किताब(Book)

अक्षर और मात्रा अलग कीजिये (Separate the letters from the words.)

  • किला = क + ि + ल + T (Fort)
  • चित्र = च + ि + त्र (picture)
  • सितार = स + ि + त + T + र (Musical Instrument)
  • शनिवार = श + न + ि + व + आ + र (Saturday)

 

निचे दिए गए शब्द से वाक्य बनाइयेI (Frame sentence for following words.)

  • कवि(Poet) :- कवि कविता लिख I (poet, write the poem.)
  • चित्र(Picture) :- राम चिड़िया का चित्र बना I (Ram draw the picture of sparrow.)
  • किताब(Book) :- गरिमा किताब पढ़ I (Garima read the book.)
  • सितार(Musical Instrument) :- नमिरा सितार बजा I (Namira play the musical instrument.)

Activity

चिड़िया और हिरन का चित्र बनाकर उसमे रंग भरिए I Draw and color the picture of Sparrow and Deer.


Lesson – 5 – ‘’ की मात्रा ()

(Write following notes on new page of the notebook)

ई – ी की मात्रा:-

  • ग + = गी
  • च + = ची
  • म + = मी

अक्षरोंको जोड़कर शब्द बनायें (Join the letters and make words.)

  • प + र + = परी (Fairy)
  • ह + T + थ + = हाथी (Elephant)
  • त + ि + त + ल + = तितली (Butterfly)
  • च + T + ब + ी = चाबी (Key)

 अक्षर और मात्रा अलग कीजिये (Separate the letters from the words.)

  • बकरी(Goat) = ब + क + र +
  • मछली(Fish) = म + छ + ल +
  • कहानी(Story) = क + ह + T + न +
  • लीची(Lychee) =  ल + ी + च + ी

निचे दिए गए शब्द से वाक्य बनाइयेI (Frame sentence for following words.)

  • लीची :- रानी बाजार से लीची लाई I (Rani brought Lychee from market.)
  • हाथी :- अभय हाथी की सवारी कर I (Abhay, ride the Elephant)
  • नीली :- असीमा नीली साड़ी पहन I (Aseema, wear blue saree)
  • दादी :- दादी इडली और खीर लाई I (Grandmother brought Idly and kheer)

Activity

तितली और हाथी का चित्र बनाकर उसमें रंग भरिए I (Draw and color butterfly and elephant.)


WORKSHEET ‘AA’, ‘I’ AND ‘EE’ KI MATRA (1)


उ – ु की मात्रा:-

  • ग + = गु
  • स + = सु
  • ब + = बु

अक्षरोंको जोड़कर शब्द बनायें (Join the letters and make words.)

  • स + उ + न = सुन (Listen)
  • स + T + ब + + न = साबुन (Soap)
  • क + + र + स + = कुरसी (Chair)
  • स + ु + र + T + ह + ी = सुराही (Clay pot)

 अक्षर और मात्रा अलग कीजिये (Separate the letters from the words.)

  • पुल = प + ु + ल (Bridge)
  • गुलाब = ग + + ल + T + ब (Rose)
  • गुड़िया = ग + + ड़ + ि + य + आ (Doll)
  • नाशपाती = न + T + श + प + T + त +   (Pear)

 

खाली स्थान भरिए I (Fill in the blanks)

  • चुहिया बहुत चुलबुली थी I
  • वह कुसुम की जुराब कुतर गई I
  • जुराब पाकर कुसुम नाच उठी I
  • फिर सुमन गुलाब – जामुन लाई I

Activity

गुलाब और कछुआ का चित्र बनाकर उसमें रंग भरिए I (Draw and color the picture of  Rose and Tortoise.)


 

ऊ – की मात्रा:-
 फ + ू = फू
 ल + ू = लू
 ख + ू = खू
अक्षरोंको जोड़कर शब्द बनायें (Join the letters and make words.)
 फ + ू + ल = फूल (Flower)
 भ + T + ल + ू = भालू (Bear)
 आ + ल + ू = आलू (Potato)
 स + ू + र + ज = सूरज (Sun)
अक्षर और मात्रा अलग कीजिये (Separate the letters from the words.)
 दूध = द + ू + ध (Milk)
 तराजू = त + र + T + ज + ू (Weighing scale)
 कबूतर = क + ब + ू + त + र (Pigeon)
 तरबूज = त + र + ब + ू + ज (Water melon)

खाली स्थान भरिए I (Fill in the blanks)
1. शीनू झूला झुल रही थी I
2. तभी उसकी बूढी दादी आई I
3. रूपाली भागकर तरबूज, खजूर और कचालू लाई I
4. चूहा और भालू की कहानी सुनी I
Activity
फूल और सूरज का चित्र बनाकर उसमें रंग भरिए I (Draw and color the picture of Flower and
Sun.)

Author:

Hi There Thank you for stopping by and viewing the Schooly Club! A little about myself I am from India , but currently residing in Dubai. I am a Podcaster, Voice coach , Podcast Coach and Author in progress. I Have created and published 130 Podcasts of Women Entrepreneurs, thinkers, Kid entrepreneurs & Supernatural things on The Limelyte Podcast You can connect with me at thelimelyteinbox@gmail.com or DM me on Instagram @the_limelyt You can also check out The Limelyte Podcast on Spotify & Youtube

Leave a comment